برنامه مجازی محرم 1445
مرکز اسلامی امید بوستن، آمریکا
July 18-29 @ 9 PM EDT
سخنران: دکتر مهدی اصفهانی
عنوان: مقربون و ابرار، از قرآن تا کربلا (12 جلسه)
زمان: Tuesday, July 18 – Saturday, July 29 @ 9 PM EDT (6 PM PDT)
4:30 صبح چهارشنبه 28 تیرماه تا یکشنبه 8 مرداد ماه به وقت تهران
www.omidcenter.com
چکیده: ابرار و مُقرَّبون نام دو گروه از بلند مرتبه ترین بندگان خداوند در قرآن کریم است که خدای متعال مقامات رفیع ایشان را توصیف می کند و عظمت و بلندای ایشان را می ستاید. در زیارتی که از ناحیه مقدسه امام عصر علیه السلام برای عرض ادب به شهدای کربلا وارد شده، حضرت ولی عصر شهدای کربلا را «ابرار» می نامند و ایشان را می ستایند که خداوند از آنان کشف غطاء نموده است.[1]
در ایام عرض محبت و ادب به حضرت سید الشهدا ان شاء الله در معنای ابرار و مقربین در قرآن و جایگاه بلند ایشان نزد خداوند تامل خواهیم نمود و صورت عملی حالات و مقامات توحیدی ایشان را در صحنه کربلا مورد دقت قرار خواهیم داد. تمرکز اصلی بحث بر قرآن کریم بوده در هر جلسه آن چه از قرآن بدست آمده است را در حالات حضرت اباعبدالله الحسین و شهدای کربلا جستجو خواهیم کرد.
فهرست تفصیلی جلسات به شرح زیر می باشد:
ج 1: بحث درباره زیارت وارده از ناحیه مقدسه درباره شهدای کربلا معرفی مقام ایشان در جایگاه ابرار
ج 2 و 3 : تفسیر آیه 177 سوره بقره[2] و تامل در معنای «بِرّ»
ج 4: تفسیر آیه 193 سوره آل عمران[3]و تامل در جایگاه ابرار
ج 5 و 6: تفسیر آیه 45 سوره آل عمران[4] و تامل در معنای مقربین
ج 7 و 8: تفسیر مقام مقربین در آیات سوره واقعه
ج 9 و 10: تفسیر آیات 5 و 6 سوره انسان[5] درباره رابطه ابرار و عباد الله
ج 11 و 12: تفسیر رابطه ابرار و عباد الله در سوره های مطففین[6] و انفطار[7]
دکتر مهدی اصفهانی
آقای دکتر مهدی اصفهانی فوق دکترای فلسفه از آلمان دارند و رییس بنیاد مطالعات اسلامی در برلین هستند. ایشان پس از بازگشت به ایران در سمت استاد یار فلسفه دین در پژوهشکده فلسفه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مشغول به خدمت هستند.
مداح: برادرابوالفضل گندمی، خادم آستان قدس رضوی از مشهد مقدس
Zoom Link to the programs:
لینک وصل به برنامه ها:
https://tinyurl.com/ZoomOmid
Meeting ID: 316 797 733 One tap mobile +19294362866 Password: 351023
[1] إقبال الأعمال (ط – القديمة) ؛ ج2 ؛ ص577: … السَّلَامُ عَلَيْكُمْ يَا خَيْرَ أَنْصَارٍ السَّلَامُ عَلَيْكُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ بَوَّأَكُمُ اللَّهُ مُبَوَّأَ الْأَبْرَارِ أَشْهَدُ لَقَدْ كَشَفَ اللَّهُ لَكُمُ الْغِطَاء…
ابن طاووس، على بن موسى، إقبال الأعمال (ط – القديمة) – تهران، چاپ: دوم، 1409 ق.
[2] (2) البقرة: آية 177 لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ الْكِتابِ وَ النَّبِيِّينَ وَ آتَى الْمالَ عَلى حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبى وَ الْيَتامى وَ الْمَساكِينَ وَ ابْنَ السَّبِيلِ وَ السَّائِلِينَ وَ فِي الرِّقابِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُوا وَ الصَّابِرِينَ فِي الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حِينَ الْبَأْسِ أُولئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ (177)
[3] (3) آلعمران : 193 رَبَّنا إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِياً يُنادي لِلْإيمانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا رَبَّنا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ كَفِّرْ عَنَّا سَيِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرار
[4] (3) آلعمران : 45 إِذْ قالَتِ الْمَلائِكَةُ يا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسيحُ عيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجيهاً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبين
[5] (76) الإنسان : 5 إِنَّ الْأَبْرارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كانَ مِزاجُها كافُورا / : 6 عَيْناً يَشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَها تَفْجيرا
[6] (83) المطففين : 18 كَلاَّ إِنَّ كِتابَ الْأَبْرارِ لَفي عِلِّيِّين /… 21 يَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُون
[7] (82) الانفطار : 13 إِنَّ الْأَبْرارَ لَفي نَعيم